May 14, 2011

anak ibarat kain putih

last week balik kampung. Saje jenguk famili lgpun ni aje kesempatan yg ade sebab cuti sem... Rindu kat anak sedare aku izuan dan fatin tu. Lgpun aku ade belikan diorang dough/plastisin/tnh liat.

Izuan ni aku tgk budak baik dan patuh. Kalo betul didikan nye insyaAllah jd seorang yg berguna bile dah besar nanti. umur 5 tahun dan sangat sensitif. mudah merajuk. huhu.

Senja sabtu tu lepak depan tv. Dia tengok kartun captain barbel. Abangku (ayah dia) baru jer sampai rumah then tukar channel lain.

"Izuan nk tgk kartun tu" Izuan cakap dlm nada merayu
"Nak tengok p sembahyang dulu". Tegur ayah dia. Tapi masa tu aku, abang, dan adik bongsu aku masih duk depan tv. Ish ape punye contoh daaa. Kami masing2 tak berganjak lagi. Huhu. baru 7.30 masa tu.

Dengan patuhnye dia pun bangun dan solat ngn mak dia. Baca doa punye la kuat. Budak2 baca doa style sekolah ajar. Masa duduk tahiyat awal tu siap tanya lagi kat mak dia yang jadi imam tu. "mak, baca attahiya ke mak?" sambil goncang mak dia. Adeh. Aku pon menyampuk. "Ha. attahiya." Lepas solat dia pon amik muqaddam dan baca ngn mak dia. Huhu. Baek betul. tak payah suruh2. Hope esok2 anak aku pon camtu jugak.

Lepas baca muqaddam dia pon tuntut la channel kegemaran dia tadi. So bagi la dia tgk. Masa ni kami beransur2 bangun, mandi dan solat.

Moral of the story. anak ibarat kain putih kitelah yang mencoraknye. Didikan agama adalah sebaik2 panduan hidup.


Acu dia bawak izuan ngn fatin main keta sorong ni....


1 comment:

Admin said...

tu anak sedara saya le tuh heheheh... tgk la sape pakngah nye hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...