Dec 28, 2010

Hamster > Cucu bertambah

Alkisahnya pet kesayangan aku dah bertambah. Hoho. Masa hari raya haji tu anak hamster lahir 4 ekor tapi hanya 3 jer survive. 3 minggu kami asingkan si bapak n ibu serta anak2 hamster. Yerlah anak nak nyusu kan. Kalo bercampur ngn si bapak ade potensi anak mati kene pijak atau kene makan dgn sibapak. Luckily ibu hamster kali ni pandai jaga baby. Tak macam induk yang dulu asyik mati jer sekor2 anak dia. Bila dah tumboh bulu dan dah kuat berjalan siap larik2…ade satu kejadian yang menggusarkan hati aku. Masa nak pergi bercuti ke Cameron highland sekor anak hamster kuar susup kat celah sangkar. Mane aku nak cari nate kecik gitu. So terpaksa tawakkal. Dah lah bercuti 4 hari (hari selasa cuti 1 muharram). Tak makan n minum la si anak hamster yg menghilangkan diri nie. Nasib ari rabu tu aku nampak kelibat dia larik2. Aku suh husband kejar. Huhu

Selang seminggu kami cmpurkan lah si ibu tino ngn jantanya. Amboi tak nyempat2 si ayah nak menoron. Sabau jerlah. Mencicit bunyi sekor2 gersang. Hahaha

Masa umur diorang 3 minggu. Kiut2 jer.

Aku bagi mkn roti gardenia. Hehe. Suke tgk dia gigit2

Masa balik kampung ari Krismes tu bawak la diorang nie. Aku balik jumaat coz half day cuti. Ank buah dok request. Itu hari ngadu manje2 kat aku makngah tak bawak balik hamster. Yea kali ni aku bawak tapi terpaksa boh sarang kecik takut si anak menyusup kuar. Mase kat umah mak aku, asben perasan perut ibu hamster besar sikit. ‘Ni ngandung nie’ katanya.

Esoknye ari sabtu kul 4 balik umah mak mertua lak coz esoknye sedara nye kawin. Boleh ler buat tatapan anak2 buah belah mertua pulak tgk. Ari ahad gi kenduri kahwin…masa balik dari kenduri. Ank buah gtau

“Pakcu, Hamster beranak…3 ekor.”

Kami lak dok kalut. Cepatnye hamster beranak lagi. Tunggu la balik KL dulu ooiiii. Hikhik pasni kene jarakkan kehamilan. Pisahkan deme si ibu dan si bapak.Yang kurisau sangkar kecik dok 7 ekor. Kalo kat umah sendirik ade sangkar lain kat sini…..Abis la kene penyek yg baru lahir tu.

So kalut cari balang nak asingkan hamster. Masa nak asingkan deme angkat pakai sudu sekor lagi hamster mati kene pijak ngn abang2nye, si bapak n ibu hamster. Yerlah baru beberapa jam mane la kuat sangat. Tinggal 2 jer. Merah2 seriau nengok.

“Acu dapat cucu dah.” usik abang ipar aku.
“Heh hamster jer beranak kami ni lum lagi. Kene menuntut ngn hamster ni,” Balas husband aku.

Anak kat bawah dan bapak dlm roller tu. Anak dah remaja. Kualiti gamba tak bagus coz pakai hp jer


Petang ahad dlm kul 5 balik KL. Banyak gak bekalan buah2an aku bawa balik dr umah mak mertua aku. Kagum gile banyak tumbuhan dan buah2an umah mertua aku ni. Tanam jer jadi.

~Tak tanam tak jadi. Yang penting tanam~ ayat keramat mak mertua aku.

Aku diberi bekalan ubi kayu, limau, pelam…Ish2… Best2.

Update arini ari selasa 28dec setelah 3 ari ku dapati anak hamster yg baru lahir hilang. Aku rasa dimakan si emak. Padanlah dia cam tak selesa mengamuk2. Yealah dari cage kecik pindah balang kecik pindah pulak ke balang besar then sampai KL pindah cage besar. Aku nampak dia gelisah aje 2 3 arini tup2 anak dah padam. Hehe. Maintai 5 ekor. Oklah juge.

Si ibu tinggal sekor2. roller dan umah aku kuarkan taknak dia panjat2 sambil bawak anak dan larik2 dlm roller sambil gonggong anak.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...